Jalkapallotähden Special Olympics -mainos nousi pääuutiseksi Belgiassa

Kehitysvammaisten Special Olympics Euroopan Kesäkisat alkavat muutaman viikon kuluttua Belgian Antwerpenissa. Kisajärjestäjät kehittivät ajatuksia herättävän mainoskampanjan parantaakseen belgialaisten tietoisuutta kehitysvammaisten urheilusta. Kampanja nousikin jopa maan uutislähetysten ykkösuutiseksi.

Belgian yksi parhaista jalkapalloilijoista, kesän MM-kilpailuissa Brasiliassa loistanut Kevin De Bruyne julkaisi Facebook-sivuillaan elokuun alussa itsestään kasvokuvan, jossa hänen omien silmiensä tilalle oli kuvakäsitelty belgialaisen down-urheilijan silmät.

Kuvan yhteydessä ei ollut viittausta tuleviin Special Olympics -kisoihin, ainoastaan teksti ”Would you still be my fan if I looked like this?” Olisitko edelleen fanini, jos näyttäisin tältä? De Bruynella on yli miljoona Facebook-seuraajaa, joten erikoinen kuva herätti kysymyksiä.

Seuraavana päivänä Special Olympics -kisojen järjestäjät julkaisivat mainoskampanjansa, ja De Bruynen julkaiseman kuvan taustat selvisivät. Kampanjassa ovat mukana myös entinen pikajuoksija Kim Gevaert ja pöytätenniksen pelaaja Jean-Michel Saive.

– Kampanjassa oli riskinsä, mutta shokkiarvo toimi meidän eduksemme. Saimme todella paljon huomiota tiedotusvälineissä, kertoi Antwerpenin Special Olympics -kisojen Media Manager Marc Robberechts.

– De Bruyne on Belgian rakastetuin jalkapalloilija, sellainen naapurin poika. Olisimme voineet kysyä Chelseassa pelaavaa Eden Hazardia, mutta hänellä on maine hienoilla autoilla ajavana tähtenä, sanoi kisojen Content Director Olivier Van Raemdonck.

Special Olympics Euroopan Kesäkisat alkavat lauantaina 13. syyskuuta ja päättyvät viikko siitä, 20. syyskuuta. Suomesta kisoihin lähtee 35 urheilijan joukkue. Suomalaisurheilijat osallistuvat kisoissa judoon, uintiin, yleisurheiluun, jalkapalloon ja Unified-koripalloon, jossa kehitysvammaiset urheilijat ja vammattomat partneripelaajat pelaavat rinta rinnan samassa joukkueessa.

Ennen kisojen alkua Antwerpenin katukuvaan ilmestyy suurikokoisia julisteita, joissa kuvakäsitellyt De Bruyne, Gevaert ja Saive asettavat katsojat ajattelemaan omaa suhtautumistaan kehitysvammaisiin henkilöihin.

Kampanjan yhteydessä on julkaistu myös upea mainosvideo, jonka englanninkielisessä versiossa on tosin harmittava kömmähdys, jossa kehitysvammaan viitataan termillä ”Mental disability”. Korrektimpia olisi käyttää esimerkiksi termiä ”Intellectual disability”. Kisajärjestäjät lupasivat korjata englanninkielisen version tältä osin.

Suomen joukkue Antwerpenin kisoissa